رییس مؤسسه پژوهشی فرهنگ و هنر دانشگاه تهران از آغاز اجرای طرح پژوهشی، مرمت و استحکام بخشی خانه تاریخی ظهیر‌الاسلام تهران و همچنین راه‌اندازی وبسایت این پروژه خبر داد.

خانه تاریخی ظهیرالاسلام تهران، عمارتی است ارزشمند از اواخر دوران قاجار که در محله‌ای به همین نام، درخیابان ظهیرالاسلام و نزدیک میدان بهارستان قرار دارد. تاریخ این بنا با توجه به شواهد معماری، به اواخر دوره‌ی قاجار و اوایل دوره‌ی پهلوی بر می‌گردد که نمونه‌ای از تلفیق معماری ایرانی با سبک غربی محسوب می‌شود. مالک این بنا بر روایاتی سید زین‌العابدین ملقب به ظهیرالاسلام امام جمعه‌ی تهران در دوره‌ی قاجار است که اسم خانه نیز از همین روایت گرفته شده. بنا بر روایتی دیگر مالک این بنا محمدولی تنکابنی است که املاک بسیاری در تهران داشته است. به هر روی این خانه جدای از مالکین متفاوت آن بر اساس روایات، شاهد اتفاقات مهمی در تاریخ ایران و تهران بوده است. سکونت سید باقر کاظمی وزیر خارجه رضا شاه و وزیر در دو کابینه مصدق و اتفاقات شهریور 1332 از جمله‌ی  این اتفاقات محسوب می‌شود.

این خانه در دو دهه اخیر دچار بی‌مهری‌های فراوان شد و در اثر عدم توجه به مخروبه ای تبدیل گشت که محل سکونت و اجتماع معتادان و بی‌خانمان‌ها شد.

طی 17 سال گذشته که این خانه تحت تملک سازمان تأمین اجتماعی قرار گرفت، اقدامات در جهت مرمت و بهسازی آن آغاز شد. پس از افزایش توجهات به این خانه، سازمان میراث فرهنگی این اثر را دو بار  و با یک شماره، در تاریخ‌های 27 مرداد 1393 و 22 خرداد 1396 به شماره 31096 در فهرست آثار ملی به ثبت رسانید.

در راستای مرمت و استحکام‌بخشی این اثر ارزشمند سازمان تأمین اجتماعی طرح‌های مرمتی متعددی را تهیه نمود که آخرین طرح که توسط مهندسان مشاور ارگ بم کرمان تهیه شده بود مورد تأیید قرار گرفت و در نهایت پس از تهیه طرح‌های مربوطه، طی توافقنامه‌ای که بین سازمان تأمین اجتماعی و موسسه پژوهشی فرهنگ و هنر دانشگاه تهران به امضا رسید، مقرر شد این مؤسسه به عنوان مجری، جهت انجام کلیه اقدامات پژوهشی، مرمتی و استحکام‌بخشی خانه تاریخی ظهیرالاسلام فعالیت نماید.

در همین ارتباط رئیس مؤسسه پژوهشی فرهنگ و هنر، مجری طرح، خبر از آغاز عملیات اجرایی مرمتی این پروژه از ابتدای سال 1397 داد و بیان داشت:

مؤسسه پژوهشی فرهنگ و هنر به عنوان یکی از مراجع مهم در امر پژوهش، مرمت و  بهسازی در کشور که در سوابقش مرمت آثاری همچون سردر باغ ملی تهران، کتابخانه پروین اعتصامی باغ نگارستان تهران و تهیه طرح ساماندهی خیابان لاله‌زار موجود است؛ در راستای اهداف خود، اقدام به همکاری برای مرمت و استحکام‌بخشی خانه تاریخی ظهیرالاسلام نمود. همچنین این مرسسه برای اولین بار در کشور در جهت شفاف سازی در امور اجرایی و همچنین ایجاد امکان برای پژوهشگران برای پژوهش و امور آموزشی، اقدام به راه‌اندازی وبسایت پروژه نموده است.

ایشان همچنین ابراز داشتند: کلیه پژوهشگران و علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به وبسایت  www.zahirolislamrestoration.com  از آخرین اخبار پروژه و روند پژوهش و مرمت مطلع و به کلیه اطلاعات و مستندات پروژه دسترسی پیدا کنند.